چاپ در مفهوم لغوی به معنای انتقال اطلاعات از پیش تعیین شده شامل نوشته،حروف، اعداد، تصاویر و علائم بر روی یک زمینه است. به بیان سادهتر، چاپ در اثر فشار یک جسم بر روی سطح دیگر انجام میگیرد.
امروزه با رشد محصولات و کالاهای متنوع، نیاز به مستندات چاپی در عرصههای گوناگون همچون تجارت، صنعت و عرصههای فرهنگی افزایش یافته و با وجود تکنولوژیهای جدید همچنان به عنوان یکی از عناصر مهم در تبادل و انتقال اطلاعات مورد استفاده بسیار قرار میگیرند.
چاپ در مفهوم لغوی به معنای انتقال اطلاعات از پیش تعیین شده شامل نوشته،حروف، اعداد، تصاویر و علائم بر روی یک زمینه است. به بیان سادهتر، چاپ در اثر فشار یک جسم بر روی سطح دیگر انجام میگیرد.
امروزه با رشد محصولات و کالاهای متنوع، نیاز به مستندات چاپی در عرصههای گوناگون همچون تجارت، صنعت و عرصههای فرهنگی افزایش یافته و با وجود تکنولوژیهای جدید همچنان به عنوان یکی از عناصر مهم در تبادل و انتقال اطلاعات مورد استفاده بسیار قرار میگیرند.
حال وقتی صحبت از چاپ میشود اولین چیزی که به عنوان یک مستند چاپی به ذهن ما میرسد یک کتاب و یا مجله خواهد بود؛ این در حالی است که امروزه دنیای چاپ و مستندات آن به قدری دستخوش تغییرات بسیار و گستره ای شده است که از اوراقی چون کتاب و مجله فراتر رفته و به صورت اشکال متعددی مانند کارت ویزیت، کاتالوگ، ست های اداری، بروشور، بستهبندیهای گوناگون شیشه، پارچه، اشیاء پلاستیکی و هزاران مورد دیگر در دسترس همگان قرار میگیرند. هرکدام از این موارد باتوجه به جنس، شکل، طریقه مصرف، میتوانند نوعی چاپ خاص و متفاوتی را به خود اختصاص دهند.
علیرغم پیشرفت صنعت تبلیغات به صورت مجازی و اینترنتی همچنان چاپ، جایگاه خود را در این زمینه در میان عموم مخاطبین خود حفظ کرده و مستندات چاپی متعددی همچون انواع مختلف کارتها، کاتالوگ، ستهای اداری، سربرگ، بروشور، استیکر، لیبل، بنر و … حاکی از این نقش پر رنگ هستند. بنابراین چاپ به عنوان یکی از مهمترین رکنهای صنعت تبلیغات بوده و آگاهی از انواع چاپ و شیوههای مختلف متناسب با نوع کاربرد آنها میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.
از چاپ و عملیات مربوط به آن علاوه بر اینکه به عنوان یک صنعت یاد میشود، تحت عنوان نوعی هنر نیز تلقی میگردد. بدین ترتیب دقت و کنترل همه مواردی که از طراحی تا چاپ وجود دارد به عنوان نکات کلیدی است که در رساندن ما به نتیجه ای مطلوب تاثیرگذار است.
ما در این مقاله به بررسی انواع چاپ و شیوههای مختلف آن می پردازیم.
به صورت کلی میتوان انواع چاپ را به سه گروه تقسیم کرد:
در این روش، سطحی که عملیات چاپ بر روی آن انجام میگیرد به صورت مستقیم با فرم چاپ در تماس است.
روشهایی که در آنها از این نوع چاپ استفاده میشود عبارتاند از: کلیشه، لترپرس، سیلک اسکرین، باتیک، هلیوگراور، طلاکوب، فلکسو، نایلوپرینت.
ساخت کلیشه قدیمیترین شیوه چاپ در این نوع بوده و مهرهای چاپی در فروشگاهها و سازمانهای گوناگون به عنوان نمونههای رایج از این چاپ میباشند.
در این روش از چاپ سطح چاپ شونده به طور غیرمستقیم با فرم چاپ در تماس است. بدین منظور ابتدا نقش اولیه به یک لایه بیرنگ منتقل شده و در نهایت از آن لایه بر روی سطح نهایی مثلا کاغذ منتقل می شود.
چاپ افست به عنوان یکی از معروفترین نمونههای این روش چاپ است. در این مورد همانند آنچه گفته شد، رابط چاپ (زینک)، تصویر و مطالب مورد نظر اولیه را بر روی لاستیکی منتقل کرده سپس چاپ نهایی از روی لاستیک بر روی سطح مورد نظر اعمال میشود.
در این روش، عملیات چاپ در اثر تماس صورت نمیگیرد بلکه به صورت کاملا مجزا، پودر یا جوهر به سطح چاپ مورد نظر پاشیده میشود. از جمله چاپگرهایی که از این روش چاپ استفاده میکنند چاپگرهای لیزری- جوهرافشان و فتوکپی است.
مجموعه شیراز چاپ با بهره گیری از به روزترین روشهای چاپ، قادر به ارائه تمامی خدمات چاپی میباشد.